Opleidingsplan jeugd Jong Male VV .
De uitgangspositie voor het voetbal Jong Male VV is het zonevoetbal 1-4-3-3 systeem. Achteraan opteren we voor een lijnverdediging zonder libero. In alle leeftijdcategorieën moet er gestreefd worden naar aanvallend voetbal.
Indeling van het opleidingsplan.
Debutantjes (5jaar)
Tijdens deze fase is er van voetbalspel nog geen sprake.
Het kind leert algemene balvaardigheden aan zoals trappen, het werpen en het vangen van een bal om de coördinatie oog-hand te verbeteren. Deze vaardigheden leren ze het best aan terwijl ze naast en los van elkaar spelen.
Duiveltjes 6 tot 8 jaar
Spelertjes van deze leeftijd staan zeer open voor “nieuwe zaken”. Vele en goede
“demonstraties” zijn zeer belangrijk. Actief deelnemen is dan ook noodzakelijk en daarom
mogen de spelers niet te lang stilstaan. Vermijd “filetraining”! Heel belangrijk is, dat de
spelertjes alle oefeningen met de bal verwerken. Ondanks het feit dat er dikwijls op kleine ruimte wordt gespeeld moet er hier al aan een plaatsgebonden patroon gedacht worden. Laat de spelers creatief zijn. Ongeacht het speelse van het kind moet er toch getracht worden de training ordelijk te laten verlopen met de trainer als leider.
Basisvaardigheden:
- Oefeningen balgewenning
- Leiden van de bal binnen – en buitenkant voet links en rechts, met de voetzool meenemen
- Aanname bal links en rechts over de grond, binnen- en buitenkant voet, voetzool
- Aanname bal links en rechts van een stuitende of hoge bal, voetzool
- Pas geven met links en rechts binnenkant voet
- Pas geven met links en rechts wreef
- Pas geven met links en rechts buitenkant voet
- Na aanname van de bal van richting veranderen, links, rechts en omdraaien
- Passeerbeweging/dribbel rechts en links met schijnbeweging, overstap 1-2 beweging
- Afwerken op doel
- Coördinatieoefeningen
- Aandacht voor discipline
Wedstrijdgericht:
- Meevoetballende keeper
- Opbouw van achteruit
- Geen vaste posities
- Creativiteit, dribbelen kan en mag op elke positie
Préminiemen 9 en 10 jaar
Bij deze groep moeten de basisvaardigheden verder aangeleerd en uitgevoerd worden.
Ook hier zijn alle oefeningen met bal. Geef ze ruimte om creatief te zijn en rem ze niet af door hen opdracht te geven de bal zo snel mogelijk te spelen. De schrik om te koppen moet overwonnen worden. Bij deze categorie zal ook de houding tegenover medespelers, tegenstrevers en verantwoordelijken opgevolgd worden.
Vaardigheden:
- Herhaling van de vaardigheden bij duiveltjes
- Duel 1-1, 2-2
- Beweging na spelen bal
- Meer aandacht voor het positiespel
- Coördinatie
- Aandacht voor discipline
- Passeerbeweging
Wedstrijdgericht:
- Meevoetballende keeper
- Opbouw van achteruit
- Aanval via de flank
- Druk op de tegenstrever
- Geen vaste posities
- Creativiteit, dribbelen kan en mag op elke positie
- Fair-play
Miniemen 11 en 12 jaar
Bij deze leeftijd moeten de basisvaardigheden herhaald worden met een meer dynamische
uitvoering. Het aanleren van nieuwe trap – en stoptechnieken is noodzakelijk. Intrede van de buitenspelregel en verder ontwikkelen van het kopspel. Veldbezetting en de rol van elke speler moeten worden uitgelegd. Stimuleren van onderlinge coaching op het terrein.
Vaardigheden:
- Herhaling vaardigheden préminiemen
- Traptechnieken met variatie verder uitwerken
- Voorzetten kunnen geven, links en rechts
- Passeerbeweging
- Meer dynamiek en tempo bij baloefeningen
- Stilstaande fases
- Leren omgaan met de buitenspelregel
- Ontwikkeling kopspel
- Tackle en sliding
- Duelkracht
- coaching van medespelers op het terrein
- Balvaardigheid onder druk
- 1 tijdsvoetbal
- Coördinatie
- Discipline / mentaliteit
Wedstrijdgericht:
- Meevoetballende keeper
- Opbouw van achteruit
- Druk op de tegenstrever
- Confrontatie met de buitenspelregel
- coaching van medespelers
- Wedstrijdmentaliteit
- Fair-play
Knapen 13 – 14 jaar
De aangeleerde technieken moeten omgezet worden met uitvoering in snelheid en
ritmeveranderingen. Spelcombinaties met verhoogde uitvoeringsmogelijkheid en varianten.
Vanaf de 14-jarigen krijgen conditietrainingen met bal de nodige aandacht. Op tactisch
gebied moeten verschillende wedstrijdsituaties aangeleerd worden, op het bord en op het veld.
Bijvoorbeeld: wat te doen bij balbezit / verlies?
Vaardigheden:
- Herhaling vaardigheden miniemen
- Traptechnieken verder uitwerken: effectbal, dropshot, stiftbal, lobbal, …
- Voorzetten kunnen geven onder druk
- Snelheid van uitvoering, omschakeling balbezit/verlies
- Snelheidsoefeningen en coördinatie
- Beperkte conditietraining met bal (14-jarigen)
- Discipline / mentaliteit
Wedstrijdgericht:
- Meevoetballende keeper
- Opbouw van achteruit
- Druk op de tegenstrever
- Toepassing/gevaar buitenspelregel
- coaching van medespelers
- Uitvoeren van opdrachten
- Wedstrijdmentaliteit
- Fair-play
Scholieren 15 en 16 jaar
Blijven herhalen trap – en stoptechnieken is nog altijd heel belangrijk. Het technische
vermogen van de spelers trachten te verhogen. Conditietrainingen met bal krijgen meer
aandacht. Vanaf de 15 jarigen beperkte krachttrainingen. Wedstrijdanalyse en analyse van de tegenstander krijgen hier aandacht. Begrip van trainers en begeleiders voor een lichamelijke ongelijkheid (puberteit - slungelperiode) is hier nodig. Spelers krijgen een eerste voorbereiding naar de 1ste ploeg toe.
Vaardigheden:
- Herhaling vaardigheden Knapen
- Positiespel
- Conditietraining met bal
- Beperkte krachttraining (15-jarigen)
- Tekortkomingen bijschaven
- Zelfdiscipline
- Wedstrijdanalyse met de trainer
Wedstrijdgericht:
- Meevoetballende keeper
- Opbouw van achteruit
- Druk op de tegenstrever
- Positiespel bij balbezit/verlies
- Coaching van medespelers
- Snelle analyse directe tegenstrever
- Aanwakkeren winnaarmentaliteit
- Het spelen van verschillende systemen
- Spelers moeten in staat zijn van individuele opdrachten uit te voeren
- Fair-play
Juniors 16- 21 jaar
Conditie, loop – en krachttraining zal hier behoorlijk aan bod komen. Conditie en balgevoel
kunnen gelijktijdig uitgevoerd worden. Tactische besprekingen krijgen meer aandacht.
Spelers die op deze leeftijd op alle vlakken rijp zijn, moeten kunnen doorstromen naar de
seniors.
Vaardigheden:
- Herhaling vaardigheden Scholieren
- Tactisch inzicht van de speler
- Totale ontwikkeling voor eventuele doorstroming naar de seniors
Wedstrijdgericht:
- Het spel kunnen lezen
- Zelfstandig tot oplossingen kunnen komen
- Aanwakkeren winnaarmentaliteit
- Het spelen van verschillende systemen
- Spelers moeten in staat zijn van individuele opdrachten uit te voeren
- Alle facetten van het voetbalspel tijdens de wedstrijd beheersen
Evaluatie:
Tweemaal per seizoen worden de spelers geëvalueerd